Fladdermusnytt

Här följer en sammanfattning om vad som har hänt inom fladdermusarbetet i år.

Arbetet samordnas av Länsstyrelsen i Jönköping genom det gemensamma delprogrammet för fladdermöss och åtgärdsprogram för barbastell.

Biogeografisk uppföljning av fladdermöss

I somras inventerades 16 artrika områden som ingår i biogeografisk uppföljning av fladdermöss. Områdena är spridda från Skåne län i söder till Gävleborgs län i norr. Just nu pågår ljudanalyser av inspelninganra och alla resultat kommer att rapporteras till projekt ”Fladdermöss – gemensamt delprogram (biogeografisk uppföljning)” på Artportalen.

Utöver detta genomfördes några riktade insatser för att vi ska få en ökad kunskap om de mest sällsynta fladdermusarterna. I Virsehatt i Hallands län har arbetet med fångst och med att vittja holkar fortsatt. Holkarna sattes upp under förra året och arbetet med att vittja holkar sker i samarbete med Länsstyrelsen i Halland. En av fladdermössen som fastnade i nätet kunde inte artbestämmas säkert och blodprov har skickats för DNA-analys. Förhoppningen är att hitta nymffladdermus i området.

Mustasch/tajgafladdermöss, Tabergsgruvan. Foto: Länsstyrelsen

I Skåne har arbetet fortsatt med att sätta upp och vittja fladdermusholkar (i samarbete med ideella) samt att arbeta med fångst i några områden. Syftet är att öka kunskapen om de sällsynta arterna Bechsteins fladdermus, större musöra, nymffladdermus, sydpipistrell, grålångöra och mindre brunfladdermus, men även för att skilja mustasch- och tajgafladdermus åt. Tyvärr fångades inga av de eftersökta arterna i näten i somras.

Det har även arbetats med fångst i Valle härad i Västra Götaland för att se om mindre brunfladdermus fastnar i näten. Alla fångstinsatser genomförs av personer med tillstånd.

Uppföljning av fladdermöss i Natura 2000-områden

Natura 2000-områden med arttillägg för fladdermöss (barbastell) följs upp vart sjätte år. I år har följande områden inventerats:

• Råbockarp (Skåne län)
  • Torsebro Park (Skåne län)
  • Vanås (Skåne län)
  • Älmebjär (Hallands län)
  • Ödegärdet (Hallands län)
  • Yttraberg (Hallands län)

Alla resultat rapporteras till projekt ”Fladdermöss – gemensamt delprogram (uppföljning skyddade områden)” på Artportalen.

Regional miljöövervakning av fladdermöss

I år har fyra av sex deltagande län inventerat fladdermöss. Inventeringarna har anpassats efter neddragningarna vilket innebär att det till exempel inte har utförts någon manuell inventering i vissa län, ett län har pausat sin inventering i år och ett län har minskat ned antal lokaler samt finansierat med andra medel. Eventuellt kan det på sikt bli aktuellt med avveckling för några deltagande län på grund av neddragningarna.

Den regionala miljöövervakningen av fladdermöss kompletterar övrig övervakning genom att ge en bild av fladdermössens förekomst i landskapet i stort, det vill säga inte enbart i artrika områden eller i områden med förekomst av sällsynta arter. Inventeringarna bidrar, tillsammans med övrig fladdermusövervakning, till att vi får data till beräkningar av populationstrender och vi får även en ökad kunskap om arternas utbredning.

Åtgärdsprogram för barbastell

Nu finns en uppdaterad åtgärdstabell för barbastell för åren 2024–2028.

Åtgärderna handlar bland annat om att

• förbättra livsmiljön för barbastell genom information, rådgivning och restaurering och återskapande av skogsbeten, ängs- och betesmarker
  • ta fram ett handlingsprogram för samtliga fladdermusarter, något som innebär att alla län kan arbeta med åtgärder för fladdermöss. Åtgärden kan även underlätta för mer samverkan kring till exempel extrainsatserna som bedrivs inom biogeografisk uppföljning.

Åtgärdsprogram för barbastell, Naturvårdsverket

Tisdagen den 27/8 bjuder Länsstyrelserna i Östergötland och Jönköping in till en bygdeträff med fokus på barbastell i en by i södra delen av Ydre kommun. Deltagarna kommer att få inspiration till vad de kan göra för att stärka värdena för barbastell och andra arter på sina marker samt vilka stöd som finns att söka för detta. Kvällen avslutas med en fladdermusguidning.

Beräkning av populationstrender

I år påbörjar SLU Artdatabanken arbetet med att beräkna populationstrender inför rapporteringen till EU enligt art- och habitatdirektivets bilaga 17. Data som har samlats in från samtliga verksamheter används som underlag i arbetet. Kvalitetssäkrade fynd på Artportalen och data från den svenska stationsnätverket för fladdermöss är också en del av underlaget.

BatLife Sweden samordnar sedan år 2019 datainsamling av fladdermusregistreringar vid ett antal fasta stationer runt om i Sverige. Stationerna finansieras av olika aktörer och spelar in fladdermössens läten från ca mars-december.

Svenska Stationsnätverket, BatLife Sweden

Fladdermuskonferens

I år arrangerar BatLife Sweden årets fladdermuskonferens den 8–10 november i Helsingborg.

Inbjudan till Svenska fladdermuskonferensen (SFK) 2024, BatLife Sweden

Fladdermöss i landskapet, Regional miljöövervakning